Ratna desavanja Capljina 92
Страна 1 of 1
Ratna desavanja Capljina 92
Osim loših poteza i akcija, propusta i nesposobnosti nekih komandanata i jedinica JNA u sukobima tokom 1991. i 1992, bilo je, ipak, i primera i akcija u kojima je ispoljena zavidna veština ratovanja, uspešno komandovanje, hrabrost i odvažnost pripadnika JNA, odnosno onih koji su u tim akcijama uèestvovali. Te akcije izvodili su, uglavnom, specijalni sastavi, padobranske, izviðaèko-diverzantske i vojno-policijske jedinice, koje su pokazale veliku obuèenost vojnika. Jedna od takvih akcija bila je i operacija spašavanja vojnika iz opkoljene kasarne u Èapljini. Akciju je 23. aprila 1992. godine izvela borbena grupa sastavljena od pilota Ratnog vazduhoplovstva JNA i pripadnika 63. padobranske brigade, koji su se nalazili na ratnom zadatku u Mostaru. U akciji je uèestvovalo devet helikoptera Mi-8, ali se u kasarnu spustilo osam helikoptera, dok je deveti bio u rezervi i lebdeo je u neposrednoj blizini.
Tog 23. aprila 1992. sa heliodroma Jesenice u Mostaru poletelo je šest helikopera, a tri sa heliodroma Ortiješa. U svakoj letelici nalazila se posada od dva pilota i jednog mehanièara, koji su se dobrovojno javili za akciju. Osim njih, u helikopterima je bilo rasporeðeno 25 padobranaca koji su imali zadatak da obezbeðuju, štite i pomažu ukrcavanje i izvlaèenje vojnika. Svi su bili svesni opasnosti, visokog rizika i moguæih ozbiljnih gubitaka prilikom izvoðenja akcije, ali je od svega, ipak, bilo jaèe saznanje da se što pre mora pomoæi opkoljenim vojnicima u kasarni u Èapljini, koji su veæ dugo bili izloženi neprekidnom pritisku i vatri hrvatsko-muslimanskih snaga. Akcija je, dakle, imala iskljuèivo odbrambeni i humanitarno-spasilaèki karakter.
Žestoka artiljerijska priprema napada poèela je u 16,45 i trajala je do 17,00 èasova. Uporedo sa poèetkom i trajanjem artiljerijskog "oranja", poleteli su helikopteri Mi-8, jer je procenjeno da æe let od Mostara do Èapljine trajati izmeðu 15 i 16 minuta. U pratnji helikoptera nalazili su se avioni RV i PVO, koji su štitili helikoptere. Planirano je da akcija evakuacije ljudstva, od momenta prizemljenja letelica, preko prikupljanja i ukrcavanja, do poletanja poslednje letelice traje 12 minuta, jer se predviðalo da æe toliko biti potrebno neprijatelju da se snaðe i organizuje protivnapad, ali i da je vojnicima u kasarni dovoljno toliko vremena da se prikupe i u helikoptere ubace opremu.
Meðutim, akcija je izvedena za samo 7,5 minuta. U krug kasarne na odreðena mesta spustilo se osam helikoptera i 16 padobranaca, koji su iz okruženja pokupili i izvukli 170 vojnika i civila, koji su se više od dve nedelje nalazili pod vatrom napadaèa. U ovoj akciji je oboren i rekord u broju ljudi prevezenih helikopterom Mi-8, jer su u jednom od njih bila ukrcana 43 vojnika, èime su oborene sve dotadašnje procene o moguænosti prevoza ovim tipom letelice. Èak su iz nekih helikoptera morali da izbace svu opremu, ranèeve, vreæe i naoružanje...
Helikopteri su se bez gubitka vratili u Mostar, svi su bili "izbušeni", pa je pravo èudo da niko nije povreðen i da neka letelica nije bila oborena, ili, zbog ošteæenja, prinuðena da sleti. Doduše, jedan helikopter se vratio samo sa jednim motorom, ali je ipak stigao na odredište i iskrcao nepovreðene vojnike. Zbog zaštite tajnosti operacije i spreèavanja "provale" komandi kasarne u Èapljini javljeno je da æe ih evakuisati helikopteri samo desetak minuta pre sletanja, odnosno u vreme kada su helikopteri veæ leteli ka Èapljini. U toku planiranja akcije raèunalo se i na gubitke interventne grupe, ali na sreæu ta se predviðanja nisu obistinila, zahvaljujuæi, pre svega, dobro organizovanoj, odvažno voðenoj i brzo izvedenoj akciji, koja je, svojom drskošæu iznenadila neprijatelja. Potvrdilo se, takoðe, da i dobra obaveštajna priprema i zaštita tajnosti izvoðenja operacije predstavljaju osnovu za uspešnost poduhvata. Treba posebno naglasiti zaista veliku hrabrost, požrtvovanost i odvažnost padobranca i posada helikoptera, koji su stavili svoje živote na kocku da bi spasili drugove u opkoljenoj kasarni, u skoro bezizlaznom položaju.
Tog 23. aprila 1992. sa heliodroma Jesenice u Mostaru poletelo je šest helikopera, a tri sa heliodroma Ortiješa. U svakoj letelici nalazila se posada od dva pilota i jednog mehanièara, koji su se dobrovojno javili za akciju. Osim njih, u helikopterima je bilo rasporeðeno 25 padobranaca koji su imali zadatak da obezbeðuju, štite i pomažu ukrcavanje i izvlaèenje vojnika. Svi su bili svesni opasnosti, visokog rizika i moguæih ozbiljnih gubitaka prilikom izvoðenja akcije, ali je od svega, ipak, bilo jaèe saznanje da se što pre mora pomoæi opkoljenim vojnicima u kasarni u Èapljini, koji su veæ dugo bili izloženi neprekidnom pritisku i vatri hrvatsko-muslimanskih snaga. Akcija je, dakle, imala iskljuèivo odbrambeni i humanitarno-spasilaèki karakter.
Žestoka artiljerijska priprema napada poèela je u 16,45 i trajala je do 17,00 èasova. Uporedo sa poèetkom i trajanjem artiljerijskog "oranja", poleteli su helikopteri Mi-8, jer je procenjeno da æe let od Mostara do Èapljine trajati izmeðu 15 i 16 minuta. U pratnji helikoptera nalazili su se avioni RV i PVO, koji su štitili helikoptere. Planirano je da akcija evakuacije ljudstva, od momenta prizemljenja letelica, preko prikupljanja i ukrcavanja, do poletanja poslednje letelice traje 12 minuta, jer se predviðalo da æe toliko biti potrebno neprijatelju da se snaðe i organizuje protivnapad, ali i da je vojnicima u kasarni dovoljno toliko vremena da se prikupe i u helikoptere ubace opremu.
Meðutim, akcija je izvedena za samo 7,5 minuta. U krug kasarne na odreðena mesta spustilo se osam helikoptera i 16 padobranaca, koji su iz okruženja pokupili i izvukli 170 vojnika i civila, koji su se više od dve nedelje nalazili pod vatrom napadaèa. U ovoj akciji je oboren i rekord u broju ljudi prevezenih helikopterom Mi-8, jer su u jednom od njih bila ukrcana 43 vojnika, èime su oborene sve dotadašnje procene o moguænosti prevoza ovim tipom letelice. Èak su iz nekih helikoptera morali da izbace svu opremu, ranèeve, vreæe i naoružanje...
Helikopteri su se bez gubitka vratili u Mostar, svi su bili "izbušeni", pa je pravo èudo da niko nije povreðen i da neka letelica nije bila oborena, ili, zbog ošteæenja, prinuðena da sleti. Doduše, jedan helikopter se vratio samo sa jednim motorom, ali je ipak stigao na odredište i iskrcao nepovreðene vojnike. Zbog zaštite tajnosti operacije i spreèavanja "provale" komandi kasarne u Èapljini javljeno je da æe ih evakuisati helikopteri samo desetak minuta pre sletanja, odnosno u vreme kada su helikopteri veæ leteli ka Èapljini. U toku planiranja akcije raèunalo se i na gubitke interventne grupe, ali na sreæu ta se predviðanja nisu obistinila, zahvaljujuæi, pre svega, dobro organizovanoj, odvažno voðenoj i brzo izvedenoj akciji, koja je, svojom drskošæu iznenadila neprijatelja. Potvrdilo se, takoðe, da i dobra obaveštajna priprema i zaštita tajnosti izvoðenja operacije predstavljaju osnovu za uspešnost poduhvata. Treba posebno naglasiti zaista veliku hrabrost, požrtvovanost i odvažnost padobranca i posada helikoptera, koji su stavili svoje živote na kocku da bi spasili drugove u opkoljenoj kasarni, u skoro bezizlaznom položaju.
Страна 1 of 1
Permissions in this forum:
Не можете одговорити на теме у овом форуму